Ajankohtaista
Helmikuun joukkoliikennelautakunnassa päätetään syksyn 2024 ja kevään 2025 liikennemuutoksista – myös kesäkaudelle 2024 esitetään tarkennuksia
torstaina 15. helmikuu 2024 klo 13.31
Ensi syksyn (5.8.2024-6.1.2025) ja kevätkauden (7.1.-1.6.2025) liikennekokonaisuuksista päätetään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 21.2.2024. Kesäkaudelle 2024 esitetään vielä muun muassa tarkennuksia linjanumerointiin.
Kesäkausi 2024
Kesäkauden liikenteestä on päätetty lautakunnan joulukuun kokouksessa. Kesäkaudelle esitetään vielä seuraavia muutoksia:
- Linja 34 välillä Tesoma – Pitkäniemi – Suuppa ehdotetaan liikennöitäväksi myös viikonloppuisin.
- Osa kesäkaudelle 2024 päätetyistä bussilinjojen linjatunnuksista halutaan muuttaa, jotta tunnukset istuvat paremmin käytössä olevaan numerointiin, ratikkaverkoston laajenemiseen ja siten myös bussilinjaston tuleviin muutoksiin.
- Linjan 28 linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 15 (reitti: Sorila – Linnainmaa – Kaupin kampus). Tays Keskussairaalan alueelle liikennöivät jo nyt liityntälinjat 16–18. Numero 15 täydentää liityntälinjojen numerosarjaa.
- Linjan 15 linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 26 (reitti: Rahola – Ranta-Kaarila – Finlayson – Ratina – Peltolammi – Höytämö). Linjatunnus 15 on varattu Kaupin kampuksen liityntälinjalle. Linja 26 on liikennöinyt jo pitkään Ranta-Kaarilassa, joten linja pysyy tältä osin samana. Linjatunnukset 20–29 on varattu Länsi-Tampereella liikennöiville linjoille. Linja liikennöi toisessa päässä etelään, jonne ei ole määritelty omaa numerosarjaa.
- Linjan 26 linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 28 (reitti: Myllypuro – Tesoma – Ratinanranta – Taatala – Multisilta). Uuden työ- ja koulumatkaliikenteen linjan toinen pää on lännessä, jonne on varattu numerosarja 20–29. Linja liikennöi toisessa päässä etelään, jonne ei ole määritelty omaa numerosarjaa.
- Linjan 77 reittivariaation Nokia – Sammalisto linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 74. Linja 77 on Tottijärven koululaislinja, joka on jäänyt kesäkausittain tauolle. Linjalla on liikennöity edellisenä kesänä lyhennetyllä reitillä Nokia – Sammalisto. Reittivariaation linjatunnus vaihdetaan viestinnän selkeyttämiseksi.
- Linjan 82 linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 22 (reitti: Siivikkala – Pohtola – Lielahti – Pyynikintori). Siivikkalan linja 82 on selvästi erillään Ylöjärven 80-sarjan linjoista. Linjan reitti katkaistaan Hiedanrantaan talvella 2025, jolloin linjasta tulee ratikan liityntälinja. Liityntä- ja asiointilinjoille on lännessä varattu numerot 21–25.
- Linjan 83 linjatunnus ehdotetaan muutettavaksi numeroksi 82 (reitti: Metsäkylä – Ylöjärvi – Tampere). Linjatunnus 82 vapautuu Siivikkalan linjalta. Näin Ylöjärven tärkeimmät linjat ovat numerosarjassaan peräkkäin.
Syyskausi 2024
Kesäkaudelle 2024 joulukuun kokouksessa päätetyt liikennöintimuutokset säilyvät myös syyskauden liikenteessä.
Muita muutoksia syyskauteen:
- Lempäälässä lakkautetaan linja 58 jo kesäkaudella 2024, eikä linja palaa liikenteeseen syyskaudella. Lempäälän kunta puoltaa lausunnossaan linjan lakkauttamista.
- Nopein yhteys Lempäälän keskustasta Hervantaan on junan ja ratikan yhdistelmällä.
- Ideaparkilta ja Kuljusta Hervantaan kuljetaan jatkossa joko Lahdesjärven kautta linjalla 5 tai 36 tai vaihtoehtoisesti Tampereen keskustan kautta ratikalla.
- Linjan 79B reittiosuus Nokia – Pirkkala saa linjatunnuksen 76.
- Pohjois-Tampereen osalta joukkoliikennelautakunnalle esitellään uudet vaihtoehdot liikennöinnistä. Lautakunnan antaman ohjeistuksen jälkeen Nyssen suunnittelu alueen osalta jatkuu, ja tarvittaessa alueella pidetään asukastilaisuus. Päätöksentekoon Pohjois-Tampereen linjastoratkaisu tuodaan viimeistään huhtikuussa 2024.
Kevätkausi 2025
Nyssen kevätkausi käynnistyy 7.1.2025, kun ratikka Santalahden ja Lentävänniemen välillä aloittaa liikennöinnin. Lautakunnalle ehdotetaan seuraavia liikennöintimuutoksia:
- Ratikkaliikenteen käynnistyessä Länsi-Tampereella ja Ylöjärvellä otetaan käyttöön useita liityntälinjoja. Vaihdot täsmätään ratikan lähtöihin samoin kuin Kaupin kampuksella on jo totuttu. Liityntälinjat ovat
- 21 Ryydynpohja – Lintulampi – Lielahti – Hiedanranta
- 22 Siivikkala – Pohtola – Lielahti – Hiedanranta
- 81 Asuntila Ylöjärvi – Hiedanranta.
- Lisäksi otetaan käyttöön asiointilinjat
- 23 Reuharinniemi – Lielahti ja
- 24 Lentävänniemi - Lielahti.
- Linjan 4 päätepysäkki siirtyy Lielahdesta Hiedanrantaan.
- Linjoilla 9 ja 19 liikenne Lentävänniemen ja Keskustorin välillä loppuu.
- Tunnelin kautta liikennöineen linjan 38 liikenne päättyy, kun Lentävänniemen alueelta liikennöidään Taysille ratikalla.
- Liikennepalvelu muuttuu myös Koillis- ja Kaakkois-Tampereella, kun liikennöintiä aluekeskusten välillä parannetaan ja Kaukajärveltä ja Hervannasta tarjotaan vaihdoton yhteys Taysille.
- Linjat 17 (Kaupin kampus-Linnainmaa-Vehmainen) sekä 38 (Hervanta-Kaukajärvi-Linnainmaa-Tays) yhdistyvät yhdeksi linjaksi.
- Linjatunnus on 17, ja linja liikennöi reitillä Hermia–Hervantakeskus–Finninmäki–Kaukajärvi–Hankkio–Vehmainen–Leinola–Linnainmaa–Tays, Kaupin kampus.
- Linjalla liikennöidään maanantaista lauantaihin 15 minuutin välein joka toiseen ratikkaan ja sunnuntaisin puolen tunnin välein.
- Linja tarjoaa yhteydet Vehmaisten ja Leinolan alueelta niin Kaukajärvelle kuin Hervantaan.
- Linja tarjoaa paremmat vaihtoyhteydet Kangasalan suunnalta saapuvasta linjasta 40 Hervannan suuntaan liikennöivään linjaan 17.
- Pirkkalan suunnalla varaudutaan mahdolliseen raitiotien rakentamiseen.
- Linja 30 liikennöi nykyisen linjan 8 reitillä ja vuorotarjonnalla, ja linja liikennöi Koskipuistoon, Keskustorille ja Pyynikintorille.
- Nykyisen linjan 30 Partola-Härmälä-Keskustori linjatunnus muuttuu linjaksi 32.
- Annalan ja Hervannan linjat 9 ja 19 liikennöidään suunnitelman mukaan Lentävänniemen sijaan jatkossa Tesoman kautta Haukiluomaan.
- Linjatunnukset ovat 8A (Annala, Maustekatu–Haukiluoma) ja 8B (Hervanta–Annala–Haukiluoma).
- Liikennöintiaikaan tai palvelutarjontaan ei ole suunniteltu muutoksia.