Tampereen Ratikan koeajot Hiedanrantaan ja Lentävänniemeen alkavat 23. syyskuuta

keskiviikkona 18. syyskuu 2024 klo 09.31

Tampereen Ratikka aloittaa koeajot Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueilla 23. syyskuuta. Raitiotieallianssi tekee radan ja sen järjestelmien testauksia uusilla raitiotieosuuksilla kahden viikon ajan. Koeajoja suoritetaan 4. lokakuuta saakka päiväaikaan noin klo 8–16. Testejä tehdään myös kahdella vaunulla yhtä aikaa. Koeajojen aikana vaunuja hinataan Santalahden ja Hiedanrannan välillä, koska Näsisaaren raitiotietyöt ovat vielä kesken.

- Tulevat koeajot tuovat meidät yhä lähemmäs Lentävänniemen ratikkaliikenteen aloittamista. Samalla Tampereen raitiotien ensimmäiset osuudet ja koko Raitiotieallianssi-hanke lähestyvät valmistumistaan. Haluankin tässä vaiheessa kiittää koko ratikkaperhettämme erinomaisesta yhteistyöstä Tampereen Ratikan hyväksi. Raitiotien rakentaminen tällä osuudella on edennyt jopa hieman etuajassa, ja käyttöönotto voidaan tehdä suunnitellusti, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.

Hiedanrannan ja Lentävänniemen jälkeen koeajetaan vielä loppuvuonna Näsisaaren osuudella. Raitiotieallianssin tekemien testien jälkeen uusilla rataosuuksilla ovat vuorossa Tampereen Ratikan liikennöinnin koeajot, joka ajoittuvat loppuvuoteen ja vuodenvaihteeseen. Tampereen Ratikan liikenne Hiedanrantaan, Niemenrantaan ja Lentävänniemeen käynnistyy tiistaina 7.tammikuuta 2025.

- Kaupunkilaisten on mahdollista päästä ratikan kyytiin ensimmäisen kerran jo lauantaina 4. tammikuuta, jolloin järjestämme Lentävänniemen Ratikkajuhlan liikenteen aloituksen kunniaksi. Sinne ovat kaikki lämpimästi tervetulleita, Sirviö toivottaa.

Raitiotie testataan kattavasti useassa vaiheessa päiväaikaan

Koeajot tehdään arkipäivisin noin klo 8–16 välisenä aikana. Koeajojen eteneminen riippuu aina tehtävien testien onnistumisesta, joten aikataulumuutokset ovat mahdollisia ja testit voidaan saada päätökseen suunniteltua aiemminkin.

Koeajoissa testataan Hiedanrannan ja Lentävänniemen välinen rataosuus. Ratikka kulkee koeajoissa Hiedanrannasta Nottbeckinaukion kautta Hiedanrannan Tehdasalueen läpi Sellupuistoon, josta reitti jatkuu Niemenrantaan Federleynkadulle ja Niemenrannan aukion kautta Kehyskadulle. Sieltä jatketaan Lielahdenkadun kautta Halkoniemenkadulle ja Pyhällönpuiston päätepysäkille. Matkan varrella sijaitsee viisi raitiopysäkkiä: Tehdas Hiedanrannassa, Niemen kartano Sellupuistossa, Niemenranta Federleynkadulla, Lentävänniemi Lielahdenkadulla ja Pyhällönpuisto Halkoniemenkadun pohjoispäässä. Pysäkkialueet on suljettu koeajojen ajaksi.

- Koeajot alkavat yhdellä vaunulla tehtävillä testeillä, joissa liikumme aluksi kävelyvauhdilla. Lisäksi teemme kahden vaunun koeajoja, joissa tarkastelun kohteena ovat etenkin Halkoniemenkadun vaihteenohjausjärjestelmä sekä liikennevalojen toiminta, koeajokoordinaattori Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.

Uusien rataosuuksien koeajoissa testataan kattavasti radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta. Samalla arvioidaan liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Koeajojen aikana säädetään myös liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta.

Koeajot tehdään turvallisuus edellä – Ota ratikkakaupungin liikennesäännöt haltuun

Ratikka liikkuu ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään heti, kun ratainfra on todennettu toimivaksi hitailla koeajoilla. Tavoitteena on, että jo ensimmäisenä päivänä päästään tekemään myös liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja. Silloin ratikan nopeus vaihtelee 15 km/h ja 40 km/h välillä.

- Liikutamme koeajojen aikana vaunuja esimerkiksi risteys- ja vaihdealueilla useita kertoja edestakaisin, mikä voi hetkellisesti vaikuttaa liikenteeseen. Toivomme ratikan koeajojen seuraajilta malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. Jokaisen on tärkeää huolehtia osaltaan tarvittavista turvaetäisyyksistä ratikkaan ja koeajoja suorittavaan ryhmään, Brunnila muistuttaa.

Koeajoryhmän mukana kulkee tarpeen mukaan liikenteenohjausryhmä, joka pysäyttää liikennettä tarvittaessa esimerkiksi liittymäalueilla. Pysähdyksistä voi aiheutua lyhytaikaista odottelua muulle liikenteelle. Tielläliikkujien tulee kulkea koeajojen aikana ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan normaaleja liikennesääntöjä ja valo-opasteita.

Jatkossa kaikkien uusilla raitiotieosuuksilla liikkuvien on syytä tutustua ratikkakaupungin liikennesääntöihin.

- Tulemme nyt ensimmäistä kertaa uusille osuuksille, joten on syytä muistuttaa liikenneturvallisuudesta. Koeajettavalla alueella on paljon liittymiä, ja esimerkiksi uusia aukioita, joten reitin varrella asuvien ja toimivien on hyvä kerrata ratikkaliikennettä koskevat liikennesäännöt. Ne löytyvät helposti Tampereen Ratikan kanavista. Niemenrannan ja Lentävänniemen asukkaille on myös toimitettu tietoa suorajakeluna. Koeajoalueelle on lisäksi tuotu kylttejä, joissa muistutetaan siitä, että koeajot ovat käynnissä, Tampereen Raitiotie Oy:n liikennepäällikkö Antti Haukka listaa.

Tampereen Ratikan sivuilla on tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi koeajoja koskevia kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla.

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu


Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa osakkaina ovat myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. Tampereen Raitiotie Oy kehittää raitiotiestä tulevaisuuden liikennejärjestelmää, joka tukee kaupunkiseudun kasvua.

tampereenratikka.fi