Tampereen Ratikan ruuhka-aikojen matkustuskokemusta on parannettu – kaikissa vaunuissa on nyt lippulaitteet myös päätyovilla

perjantaina 05. tammikuu 2024 klo 10.00

Kaikkiin Tampereen Ratikan vaunuihin on asennettu lippulaitteet myös päätyoville. Uudistus on seurausta Tampereen Ratikan keväällä järjestämästä testistä, jossa ratikan toiminnallisuuksia tutkittiin ruuhkatilanteessa. Matkustajaruuhkan helpottamiseksi ratikkalinjalla 3 on myös käynnissä tiheämmän vuorovälin kokeilu.

Tampereen Ratikka ja Nysse tutkivat säännöllisesti matkustajien tyytyväisyyttä ja kehittävät asiakaskokemusta. Tampereen Ratikka järjesti maaliskuun lopussa testin, jossa kerättiin tietoja mm. lippulaitteiden saavuttamisesta ja matkustajakokemuksesta, kun vaunu on täynnä. Testissä havaittiin, että ruuhkatilanteissa ihmiset jäävät helposti seisomaan keskioville lippulaitteiden eteen. Kuhunkin vaunuun on nyt asennettu lippulaitteet myös päätyoville, jotta ruuhkatilanteissa lipun leimaamista ei tarvitse tehdä enää vain keskiovilla.

"Nysse-liikenteessä liput leimataan eli matkaoikeus vahvistetaan jokaisella matkalla. Lippujen vahvistamista halutaan helpottaa entisestään päätyovien uusilla lippulaitteilla. Muutos on ollut asiakkaiden toive ja maaliskuussa järjestetty testi osoitti laitteiden paikan toimivaksi", Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo.

Viime vuoden marraskuussa ratikkalinjalla 3 aloitettiin kokeilu tiheämmästä, kuuden minuutin vuorovälistä, arkisin ruuhka-aikaan kello 13–18. Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi on päättänyt jatkaa kokeilua maaliskuun loppuun.

Tiheämpi liikennöinti on vähentänyt keskimääräistä ratikkavuorojen kuormitusta iltapäivän ruuhka-aikaan, ja lisäliikenne on sujunut hyvin ilman merkittäviä ongelmia. Myös täsmällisyys ja luotettavuus ovat pysyneet hyvällä tasolla, liikennepäällikkö Antti Haukka Tampereen Raitiotie Oy:stä selventää.

Tampereen Ratikan ruuhkatesti oli osa Tampereen Ratikan älykkään kaupunkiliikkumisen Lyyli Living Lab-hanketta. Sen järjestivät Tampereen Raitiotie Oy, Nysse, VR, Škoda Group, ja tutkimusosapuolina mukana olivat Tampereen yliopisto sekä VTT.


Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi vastaa Tampereen Ratikan liikennöinnistä kokonaisuutena. Liikennöintiallianssin muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR.