Joukkoliikennelautakunta hyväksyi talousarvion – tavoitteena 3 prosentin matkustajamäärän kasvu

keskiviikkona 11. syyskuu 2024 klo 17.53

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on hyväksynyt vuoden 2025 talousarvioehdotuksen.

Talousarvio sisältää 6–9 prosentin hintojen korotuksen, joka tehdään vuoden 2025 alusta alkaen. Joukkoliikenteen arvonlisäveron nostaminen 10 prosentista 14 prosenttiin ja valtion ilmastotuen poistuminen aiheuttavat noin 6 prosentin nostotarpeen. Matkustajamäärän kasvu voi osittain kompensoida tätä, ja lopulliset taksankorotukset päätetään marraskuussa.

Ensi vuonna tavoitellaan 3 prosentin kasvua joukkoliikenteen matkustajamäärissä verrattuna vuoteen 2024. Toiminnan pääpaino on ratikkaliikenteen laajentamisessa Lentävänniemeen ja Linjasto 2024 -suunnitelman toteuttamisessa. Lisäksi pyritään vastaamaan jo kasvaneeseen ja yhä kasvavaan kysyntään resurssitehokkaasti.

Lipputulojen ennustetaan kasvavan 2,8 miljoonalla eurolla, kun taas menot lisääntyvät 7,4 miljoonalla eurolla, heikentäen toimintakatetta 4,6 miljoonalla eurolla. Menojen kasvu johtuu pääosin ratikkaliikenteen laajentumisesta Lentävänniemeen sekä joukkoliikenteen kustannustason noususta.

Joukkoliikennelautakunnan talousarvion toimintatulot ovat 73,1 miljoonaa, toimintamenot 111,9 miljoonaa ja toimintakate -38,821 miljoonaa euroa. Joukkoliikennelautakunnan nettoinvestointimenot ovat 0,5 milj. euroa.

Talousarvio perustuu kaupungin strategiaan 2030, pormestari Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan sekä talousennusteisiin vuosille 2025–2028. Talousarvion valmistelussa on huomioitu vuoden 2024 talousarvion toteumaennuste.

Myös seudullisen yhteistoiminnan talousarvio hyväksyttiin

Lautakunta hyväksyi myös seudullisen yhteistoiminnan talousarvion vuodelle 2025 sekä -suunnitelman vuosille 2026–2027. Päätös lähetetään edelleen hyväksyttäväksi sopijakunnille.

Lautakunnan toiminnan kustannukset vuonna 2025 ovat arviolta 38 000 euroa, ja ne jaetaan matkamäärien mukaisesti jäsenkunnille. Joukkoliikenneyksikön menot ovat yhteensä 2,9 miljoonaa euroa, sisältäen Nysse Valvomon kustannukset ja liikennöintisopimuksiin sisältyvät laatupalkkiot.

Yhteisten tutkimus- ja kehityshankkeiden kustannusarvio vuodelle 2025 on 440 000 euroa, ja markkinoinnin sekä tiedotuksen kustannusarvio on 490 000 euroa. Nämä kustannukset jaetaan kuntien kesken asukasluvun perusteella.

Yhteistoimintaan kuuluvien liikenteiden nettokustannukset muille kunnille ovat yhteensä 9,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2023 tilinpäätös.  Joukkoliikenteen yhteistoiminnan talousarvioon sisältyy uusina liikenteinä Lempäälän koulukuljetukset ja Oriveden koko osuus linjasta 95. Ylöjärvellä toteutettiin kesäliikennekauden 2024 alusta palvelutason nosto, mikä lisää nettokustannuksia. Lisäksi valtion ilmastotuen loppuminen näkyy suurempina nettokustannuksina vuoden 2025 talousarviossa.

Liikenteessä käytetään Tampereen kaupungin omistamaa lippu- ja maksujärjestelmää, jonka kustannukset kohdistetaan kaikkeen Nyssen tilaamaan liikenteeseen. Lippu- ja maksujärjestelmän kustannukset ovat asiakaspalvelun osalta 572 000 euroa ja ICT-järjestelmien osalta 1,8 miljoonaa euroa.

Esityslistat ja pöytäkirjat, Tampereen kaupunki