Joukkoliikennelautakunta päätti superbussipalvelun hintatasosta

keskiviikkona 23. huhtikuu 2025 klo 17.45

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi arvion superbussiliikenteen kustannusvaikutuksista jatkosuunnittelun perusteeksi 23.4.2025.

Joukkoliikenteen palvelutasoa halutaan parantaa erityisesti niillä alueilla, joilla ei ole toteutettu tai suunnitteilla ratikkaliikennettä. Superbussiliikenne käynnistyisi suunnitelmien mukaan kesällä 2027 Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöimänä linjalla 8 Annala – Kaukajärvi – Keskustori – Tesoma – Haukiluoma. Myöhemmin liikenne laajenisi linjalle 7 Linnainmaa – Janka – Hakametsä – Keskustori – Rahola – Kalkku – Tesoma.

Bussien hankinta-, käyttö- ja rahoituskustannukset arvioitiin Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n käymien markkinavuoropuheluiden perusteella. Sopimus pyritään tekemään 15 vuodeksi.

Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n laskemien superbussiliikenteen hinta-arvioiden mukaan linjojen 7 ja 8 superbussiliikennöinti nostaa näiden linjojen liikennöintikustannuksia 10 %. Lisäkustannukseen sisältyy bussien sisäsäilytys varikoilla. Sen vaikutus liikennepalvelun hintaan on noin 2 %.  Superbussikonseptin mukaisen liikennöinnin aiheuttama hinnan nousu vastaa noin 2,5 % Nysse-liikenteen hankintakustannuksista Tampereen kaupungin alueella. 

Nysse käytti vuonna 2024 joukkoliikennepalveluiden ostamiseen 96,5 miljoonaa euroa. Tästä 75,4 miljoonaa euroa kohdistui bussiliikennepalveluiden hankintaan, josta 57,0 miljoonaa euroa Tampereen alueelle. 

Nyt tehdyn päätöksen jälkeen Tampereen Kaupunkiliikenne Oy jatkaa varikoiden ja bussikaluston hankinnan suunnittelua siten, että yhtiöllä on mahdollisuus tehdä liikenteen tilaajan kanssa sitova sopimus superbussiliikenteestä vuoden 2025 aikana. Sopimukseen kirjataan mm. liikenteen hinnat, aloitusajankohdat, liikenteen muutosehdot ja yksityiskohtaiset laatuvaatimukset. 

Tilaajan puolelta sopimuksen hyväksymisestä päättää joukkoliikennelautakunta. Lautakunta päättää jatkossakin liikennöintikausittain tilattavan palvelun määrästä eri linjoille. Sopimus superbussiliikenteen tilaamisesta valmistellaan myöhemmin tänä vuonna joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi. 


Tampereen Kaupunkiliikenne Oy on kaupungin omistama in-house yhtiö. Se vastaa noin kolmasosasta Tampereen bussiliikenteen tuottamisesta noin 300 työntekijän voimin.

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse vastaa joukkoliikennepalvelun järjestämisestä Tampereen lisäksi Kangasalla, Lempäälässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Vesilahdessa ja Ylöjärvellä. Nysse tarjoaa paikallisia liikkumisen ratkaisuja, olitpa sitten liikkeellä bussilla, junalla tai ratikalla. Tampereen seutu kasvaa vauhdilla ja joukkoliikenteellä on keskeinen rooli liikenteen sujuvuudessa ja päästöjen vähentämisessä.