Ajankohtaista
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi valmistelee raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamistöitä
tiistaina 26. marraskuu 2024 klo 10.11
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi valmistautuu aloittamaan raitiotien rakentamistyöt 11. joulukuuta. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie on tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa. Vaiheessa 1, vuosina 2024–2028, rakennetaan osuudet Tampereen Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan ja Taysin alueen Kaupin kampuksen pysäkiltä Niihaman uudelle raitiopysäkille. Allianssin toteutusvaihetta on edeltänyt vuoden mittainen kehitysvaihe.
Kehitysvaiheessa on käyty aktiivista vuoropuhelua sidosryhmien kanssa
Pirkkala–Linnainmaa-allianssin kehitys- eli suunnitteluvaihe alkoi 4.10.2023. Sen aikana allianssi tuotti päätöksentekoa varten tarvittavat toteutus- ja katusuunnitelmat, arvioi rakentamisen vaikutukset sekä määritti sitovan tavoitekustannuksen raitiotien rakentamiselle. Suunnitteluvaiheen aikana allianssi on esitellyt suunnitelmia ja neuvotellut kymmenien kiinteistöjen kanssa. Suunnitelmista on keskusteltu kuntalaisten, järjestöjen ja neuvostojen kanssa 35 eri tilaisuudessa ja tapaamisessa. Niistä on voinut myös jättää palautetta kolmessa eri kyselyssä, ja Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelmasta pyydettyjä lausuntoja saatiin eri tahoilta yhteensä 45 kappaletta.
Kulkureitit ja yhteydet kiinteistöihin järjestetään kaikissa työvaiheissa
Raitiotien rakentamiseen liittyvät valmistelut aloitetaan 11. joulukuuta. Ensimmäiseksi tehdään liikennejärjestelyjä ja rajataan tulevia työalueita Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolan alueella sekä Kaupinlaaksossa eli Kaupin kampuksen ja Niihaman välisellä osuudella.
Tuleville rakentamisalueille on suunnitteilla loppuvuoden aikana ja ensi vuoden alussa muun muassa kaistajärjestelyjä. Ajoneuvoliikenteen käytössä on aina vähintään yhdet ajokaistat kumpaankin suuntaan. Jalankulku- ja pyöräväyliä järjestellään uudelleen, mutta yhteydet raitiotielinjan läheisyydessä säilyvät. Myös korvaavia yhteyksiä on käytössä koko rakentamisen ajan. Nykyiset bussilinjat jatkavat liikennöintiä kaikilla alueilla, ja pysäkeille kulku ja pysäkkien odotustilat järjestetään työmaa-alueiden läheisyydessä.
Ensimmäiset varsinaiset rakentamistyöt ovat kunnallistekniikan johto- ja putkilinjojen siirtoja pois tulevan raitiotien reitiltä. Raitiotien rakentamisen ohella uusitaan lisäksi kunnallistekniikkaa ja katurakenteita. Viinikanlahden ja Härmälänojan siltojen uusimistöitä ryhdytään valmistelemaan heti ensi vuoden alussa.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin vaihe 2 ajoittuu vuosille 2028-2032. Silloin on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista. Varikon laajennustyö ja Itsenäisyydenkadun vaihteiden muutos sähköisesti ohjattavaksi toteutetaan vaiheen 1 aikana. Hermiankadun muutos kaksiraiteiseksi on tarkoitus toteuttaa vaiheessa 2. Näillä muutostöillä varaudutaan raitioliikenteen laajenemiseen.
Raitiotierakentamisen investoinnin kustannusarvio vaiheiden 1 ja 2 osalta on yhteensä 357,5 M€.
Tämä on lyhyt versio Tampereen Raitiotie Oy:n ja Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin tiedotteesta.
Lue koko tiedote.