Tampereen Ratikka täyttää kolme vuotta – ratikalla tehty 39 miljoonaa matkaa

maanantaina 12. elokuu 2024 klo 08.36

Tampereen Ratikan liikennöinti aloitettiin kolme vuotta sitten 9. elokuuta 2021. Ratikasta on tullut kolmessa vuodessa erittäin suosittu joukkoliikenneväline, jolla on tehty tähän mennessä 39 miljoonaa matkaa.

Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa liikennöinnin aloittamisesta lähtien. Ensimmäisenä liikennöintivuonna ratikalla tehtiin lähes 10 miljoonaa matkaa ja toisena vuonna matkustajamäärä oli yli 13 miljoonaa. Kolmannen vuoden aikana ratikkaan on tehty lähes 16 miljoonaa nousua. 50000 päivittäisen matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa marraskuussa 2022 ja 60000 päivittäisen nousun raja rikottiin ensimmäisen kerran vuotta myöhemmin. Tällä hetkellä korkein päivittäisten matkustajien määrä on ollut 30. huhtikuuta 2024, jolloin matkoja tehtiin 65156 kappaletta.

- Matkustajamäärät ovat olleet voimakkaassa kasvussa Nysse-alueella niin ratikoissa kuin busseissakin. Tällä hetkellä Nysse-liikenteen vuotuinen matkustajamäärä on 52,5 miljoonaa matkaa, mikä on yli 26 prosenttia enemmän kuin ennen pandemiaa vuonna 2019. Ratikan osuus Nysse-alueen matkoista on tällä hetkellä noin 32 prosenttia ja osuus kasvaa hieman lisää, kun ratikan liikennöinti Lentävänniemeen osana läntistä linjastouudistusta alkaa, toteaa Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Tampereen Ratikka liikennöi kahdella linjalla Hervannasta Sorin aukiolle ja Kaupin kampukselta Santalahteen. Reitillä on yhteensä 31 pysäkkiä. Ratikan reitti laajenee 7. tammikuuta 2025, kun liikennöinti Santalahdesta Lentävänniemeen aloitetaan. Sen myötä reitille tulee kuusi uutta pysäkkiä. Tällöin ratikkalinjaston pituus on yhteensä 24 km.

Tampereen Raitiotie Oy on tilannut liikennöintiin aiempien kahdenkymmenen vaunun lisäksi kahdeksan uutta raitiovaunua, jotta kasvavaan kysyntään pystytään vastaamaan jatkossakin. Ensimmäinen kahdeksasta vaunusta saapui Tampereelle 26. heinäkuuta ja viimeisen on määrä saapua keväällä 2025. Yhtiö neuvottelee vaunuvalmistaja Škoda Transtechin kanssa myös nykyisten vaunujen pidentämisestä.

- Matkustajamäärät ovat meille tärkeitä, sillä ne kertovat siitä, että ratikkaa todella tarvitaan ja halutaan käyttää. Yhtä tärkeää meille on ratikan korkean palvelutason säilyttäminen, jotta asiakkaamme pysyvät matkassamme jatkossakin. Tästä syystä seuraamme tarkasti myös ratikan asiakastyytyväisyyttä sekä järjestelmämme luotettavuutta ja liikennöinnin täsmällisyyttä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Ratikkaliikenteen yleistä asiakastyytyväisyyttä mitataan kuukausittain kysymällä matkustajilta kuljettajien toiminnasta, Ratikan turvallisuudesta, siisteydestä ja aikataulun mukaisesta ajosta sekä pysäkkien siisteydestä. Sen mukaan matkustajat ovat erittäin tyytyväisiä ratikan palvelutasoon; vuoden 2024 osalta asiakastyytyväisyyden keskiarvo on 4,6 viidestä. Lisäksi Nysse toteuttaa Tampereen seudun joukkoliikenteessä jatkuvaa asiakastyytyväisyystutkimusta. Sen mukaan vuoden 2024 tammi-kesäkuussa yleisarvosana Nysse-alueen ratikkalinjoille oli 4,5, bussilinjoille 4,2 ja liityntäbussilinjoille 4,2.

Kolmantena liikennöintivuonna on ajettu 177349 lähtöä. Peruttuja lähtöjä on ollut 3377 kpl, joista noin 91 % on johtunut onnettomuuksista tai muista ulkopuolisista syistä. Kalustosta, radasta tai kuljettajien toiminnasta johtuvia lähtöjen peruutuksia on ollut 317 kpl, jolloin raitiotiejärjestelmän luotettavuusprosentiksi muodostuu 99,83 %. Vaunuille on kertynyt kolmen vuoden aikana yhteensä 4,5 miljoonaa ajokilometriä. Vaunut ovat olleet luotettavia ja raitiotiejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi kaikissa olosuhteissa.

Ratikkaliikenteen aloittamisen myötä koko Tampereen seudun joukkoliikenteen linjasto uudistettiin vuonna 2021 ja seudun asukkaille on nyt tarjolla enemmän vaihtoehtoja Nysse-liikenteen hyödyntämiseen. Ratikkaliikenteen laajentuessa Lentävänniemeen seuraavat linjastouudistukset toteutetaan portaittain siten, että ensimmäiset kevyemmät muutokset linjastoon tehtiin Nyssen syyskauden alettua 5. elokuuta, ja loput isommat muutokset tulevat linjastoon 7.1.2025 alkaen. Samalla osa bussilinjoista muuttuu liityntä- ja asiointilinjoiksi. Kaikki muutokset eivät suoraan liity uudella reitillä aloittavaan ratikkaan, vaan osa muutoksista kehittää alueellista bussipalvelua.

Lentävänniemen liikennöinnin aloittamisen lisäksi Tampereen Ratikalla on edessä muutenkin mielenkiintoinen vuosi. Parhaillaan on käynnissä uuden Pirkkala-Linnaimaa -raitiotien toteutussuunnitteluvaihe. Tampereen ja Pirkkalan valtuustoilta odotetaan lokakuussa päätöstä siitä, ryhdytäänkö raitiotietä rakentamaan.