Ajankohtaista
Valtuustot myönsivät Tampereen Raitiotie Oy:lle tilausoikeudet Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäiseen vaiheeseen
tiistaina 22. lokakuu 2024 klo 12.55
Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättivät 21.10.2024 kokouksissaan raitiotien rakentamisesta vaiheittain. Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Pirkkalan Partolaan sekä Tampereen Niihaman pysäkille saakka. Toisessa vaiheessa raitiotien rakentamista jatketaan Partolasta Suupalle sekä Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista. Tampereen Raitiotie Oy toimii raitiotien rakentamisen tilaajana.
- Tampereen Raitiotie Oy kiittää Tampereen kaupunkia ja Pirkkalan kuntaa luottamuksesta. Olemme todella tyytyväisiä, että Tampereen Ratikan reittiä päätettiin laajentaa Pirkkalaan ja Linnainmaalle ja pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan mukavia Ratikkamatkoja laajemmalle joukolle. Käynnistämme Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäisen rakennusvaiheen, kun valtuustojen päätökset ovat saaneet lainvoiman, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.
Rakentaminen käynnistyy joulukuussa
Tavoitteena on, että Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi aloittaa rakentamisen osuuksilla Sorin aukio-Partola sekä Kaupin kampus-Niihama joulukuun alkupuolella. Ensimmäisessä työvaiheessa tehdään työnaikaisia liikennejärjestelyjä, joilla pyritään varmistamaan sujuva ja turvallinen liikenne kaikille kulkumuodoille rakentamisen aikana. Seuraavaksi aloitetaan maanrakennustyöt, jotka sisältävät mm. putki- ja johtosiirtoja. Rakennustöiden aloittamisesta ja etenemisestä tiedotetaan tarkemmin lähempänä aloitusajankohtaa.
Koko rakentamisen ajan raitiotien läheisyydessä sijaitseviin kiinteistöihin, yrityksiin ja asiointipaikkoihin säilyvät kulkuyhteydet. Liikennejärjestelyt toteutetaan töiden aikana pitkälti niin, että ne vastaavat raitiotien valmistumisen mukaista tilannetta
- Lähtökohtana on, että järjestelyt ovat aina turvalliset kaikille liikkujille ja muutoksia työn aikana tulisi mahdollisimman vähän. Ajoneuvoliikenteelle järjestetään töiden aikana aina vähintään yhdet ajokaistat kumpaankin suuntaan, ja jalankulun ja pyöräilyn reitit ohjataan työmaiden ohi turvallisesti. Pelastusajoneuvojen sekä huolto- ja jakeluliikenteen reitit varmistetaan kaikissa vaiheissa, Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo.
Ensimmäisen vaiheen rakentamisen on tarkoitus valmistua elokuussa 2028. Tavoitteena on, että toinen vaihe Partolasta Pirkkalan Suuppaan ja Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle käynnistyy toukokuussa 2028 ja valmistuu tammikuussa 2032.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotie lyhyesti
Vaihe 1: Sorin aukio–Partola ja Kaupin kampus–Niihama
- Aikataulu: Rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2024 ja valmistuu elokuussa 2028.
- Pituus: noin 7,1 kilometriä
- Pysäkit: Rakennetaan 8 pysäkkiparia, joista Pirkkalassa Partolan ja Tampereella Niihaman pysäkit toimivat väliaikaisina päätepysäkkeinä.
- Sähkönsyöttöasemat: Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan neljä sähkönsyöttöasemaa
- Raitiotien toteutuskustannus: 209,57 milj. €
Vaihe 2: Partola–Pirkkala (Suuppa) ja Niihama–Linnainmaa
- Aikataulu: Rakentaminen alkaa toukokuussa 2028 ja valmistuu tammikuussa 2032.
- Pituus: noin 6,6 kilometriä
- Pysäkit: Rakennetaan 7 pysäkkiparia lisää, lopulliset päätepysäkit rakennetaan Pirkkalan Suuppaan ja Tampereen Linnainmaalle.
- Sähkönsyöttöasemat: Rakennetaan viisi sähkönsyöttöasemaa
- Päätöksenteko: Edellyttää valtiontuen varmistumisen sekä kunnan- ja kaupunginhallituksen käsittelyt
- Raitiotien toteutuskustannus: 147,95 milj. €
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie yhteensä
- Kokonaispituus: Raitiotien kokonaispituus on noin 13,6 kilometriä.
- Pysäkit: Raitiotielle rakennetaan yhteensä 15 pysäkkiparia.
- Sähkönsyöttöasemat: Raitiotielle rakennetaan yhdeksän sähkönsyöttöasemaa.
- Raitiotien toteutuskustannus: 357,52 milj. € (sisältää myös kehitysvaiheen 12,80 milj. €.)
Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, jossa osakkaina ovat myös Kangasalan kaupunki, Pirkkalan kunta ja Ylöjärven kaupunki. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta.