Kaikki 65 vuotta täyttäneet matkustajat saavat alennuksen henkilökohtaisen matkakortin arvolla maksetusta kertalipusta päivittäin kello 9–14. Alennus on voimassa kaikilla vyöhykkeillä.
Tarkastajilla käytössään tarkastuslaite, jolla matkaliput luetaan. Tarkastuslaitteella tarkastaja näkee matkalippusi tiedot ja sen, oletko vahvistanut matkustusoikeuden juuri siinä kyseisessä ratikassa tai bussissa, jolla matkustat. Tarkastuslaitteella voidaan tarkastaa kaikki lipputyypit.
Matkustajan on varauduttava siihen, että lippu tai maksuväline on näytettävissä koko matkan ajan.
Matkakortin saldo näkyy lippulaitteessa, kun maksat matkaasi. Voit pyytää myös kuljettajalta saldotositteen. Tositteen saa myös kaikilta jälleenmyyjiltä.
Henkilökohtaisen matkakortin saldoa voi seurata lisäksi Nella.fi-verkkopalvelussa, jossa voit myös asettaa sähköpostimuistutuksen loppumassa olevista lipuista. Matkakortin saldotiedot päivittyvät Nellaan viiveellä.
Henkilökohtaisen matkakortin voi hankkia henkilö, jolla on suomalainen henkilötunnus. Matkakortille on tarjolla laajemmat palvelut, kuten nettilataus, sulkupalvelu ja kadonneen kortin korvaaminen.
Haltijakohtaisen kortin voi hankkia kuka tahansa, sillä asiakastietoja ei tallenneta. Kortille tallennetaan ainoastaan ikäryhmä.
Hintakatto tarkoittaa, että maksat enintään määritellyn hinnan kaikista tietyllä aikavälillä tekemistäsi lippuostoksista lähimaksulla. Hintakatto eli maksimihinta on määritelty erikseen 90 minuutille ja 24 tunnille.
Vuorottelussa kaksi samalla linjalla peräkkäin ajavaa bussia voi pysähtyä vuorotellen pysäkeillä, jos matkustajia ei ole poistumassa kyydistä. Edellä kulkeva bussi palvelee pysäkiltä kyytiin nousijat ja jälkimmäinen jatkaa matkaa suoraan seuraavalle pysäkille.
Tällaisessa tapauksessa yleensä toinen busseista on aikataulustaan myöhässä. Vuorottelun avulla on mahdollisuus kiriä aikataulua kiinni ja ehtiä seuraavalle lähdölle ajallaan.
Osta matkallesi kertalippu muulla maksutavalla.
Tarkista ostoksesi tiedot Nella-käyttäjätililtäsi. Ostitko lipun oikealle kortille? Nyssen palveluvirheestä (esimerkiksi laitteistovika) koituneesta ylimääräisestä maksusta voi hakea korvausta asiakaspalvelussa. Reklamaatiot käsitellään aina tapauksittain.
Matkustajaa ei kuljeteta maksutta ilman perusteltua syytä. Erityisesti lasten kohdalla kuljettajat ja lipputarkastajat huolehtivat, että lapsen matka jatkuu turvallisesti lippuongelmista huolimatta.
Unohtunutta käyttäjätunnusta ei voida palauttaa käyttöön turvallisuussyistä. Luo uusi käyttäjätunnus ja lisää matkakorttisi uudelleen palveluun. Unohtuneen salasanan voi palauttaa Unohtuiko salasana?- linkin avulla.
Kaikki ratikat ovat ilmastoituja. Bussien sisälämpötiloja säädellään eri tavoin bussin iästä riippuen. Toisissa busseissa ilmastointi on automaattinen, toisissa manuaalinen. Vanhemmissa busseissa kuljettaja voi säätää bussin sisälämpötilan haluttuun asteeseen. Näissä busseissa ei ole jäähdytysilmastointia, joten lämpöisellä säällä matkustamossa voi tulla kuuma.
Valtaosassa uusia busseja matkustamon lämpötila on säädetty kesällä +22 °c. Talvella matkustajilla on enemmän vaatetta yllä, joten lämpötila on säädetty +18 °c.
Lämpötilan jäähdytykseen tuo haastetta suurten ovien toistuva availu pysäkeillä. Jäähdytys ei aina pysy lämmönvaihtelussa mukana, joten toisinaan ilmastoidutkin bussit ovat kesähelteillä kuumia.
Kuumaa helpottaakseen matkustajien ei missään tapauksessa tule avata itse bussin kattoluukkuja. Luukut ovat hätäuloskäyntejä ja voivat väärin avattuina rikkoutua tai irrota kokonaan. Korjauskustannukset jäävät tällöin matkustajalle.
Ikävistä olosuhteista kannattaa kertoa suoraan bussin kuljettajalle. Näin tilannetta voidaan parannella heti. Nettilomakkeella annettu palaute saavuttaa liikennöitsijän huomattavasti paljon myöhemmin.
Kyllä. Tarkastajat työskentelevät aamusta iltaan arkisin, viikonloppuisin ja pyhinä.
Nyssen ratikka- ja bussimatkojen lipputarkastuksesta vastaa viranomaistoimintana Tampereen kaupunki. Junissa tarkastustoimintaa hoitaa VR.