Kesäkauden 2026 linjastouudistus

Pohjois-Tampereen linjastouudistus oli alun perin suunniteltu toteutettavaksi talvikaudella 2026–2027, erityisesti talviliukkaiden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Uusi linjasto otetaan käyttöön jo kesällä 2026 alueen nykyisen liikennöintisopimuksen päättyessä.

Bussipalvelu on suunniteltu matkustajilta saadun palautteen, matkustajamäärien ja teiden kunnosta tehtyjen havaintojen perusteella.

  • Linja 90 palvelee Tampereen keskustaan suuntaavilla työ- ja vapaa-ajan matkoilla.
  • Liityntälinja 15 säilyy entisellään. Sorilan ja Kaupin kampuksen väliseltä linjalta on vaihtoyhteys ratikkaan 1.
  • Uudistetut linjat 91-93 palvelevat ensisijaisesti alueen koululaisia, joten ne ovat liikenteessä vain perusopetuksen ja toisen asteen koulupäivinä, ja aloittavat vasta elokuussa, talvikaudella 2026-2027.

Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi Pohjois-Tampereen suunnitelman 23.4.2025.

Pohjois-Tampereen linjat kesäkaudella 2026 kartalla.

Pohjois-Tampereen linjat kesäkaudella 2026

Matkustajat

Pohjois-Tampereella asuu noin 4400 ihmistä, joista lähes puolet asuu Kämmenniemen tilastoalueella. Suurin osa matkustuksesta keskittyy linjalle 90, joka kulkee alueen läpi Tampereen keskustaan.

Pienempien kylien matkustajat ovat pääasiassa koululaisia. Matkustajamäärät vähenevät huomattavasti koulujen loma-aikoina Velaatan, Polson (Maisansalo), Viitapohjan ja Aitolahden kyläalueilla.

Pohjois-Tampereen linjojen matkustajamäärä on vain 1 % kaikista Tampereen nousuista. Nousuilla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot).

Bussikalusto

Kyläalueiden teiden huono kunto on aiheuttanut useita liikennevahinkoja linja-autoille. Pirkanmaan ELY-keskuksen mukaan rahoitusta teiden parannuksiin tai parempaan kunnossapitoon ei ole saatavilla.

Koulukuljetusten turvallisuutta voidaan parantaa kyläteille sopivalla kalustolla. Pikkubusseja ei kuitenkaan voida käyttää, koska koululaisia on paljon eikä kaikki mahtuisi kyytiin.

Linjoja 90-93 liikennöi jatkossa Koiviston Auto Tampere Oy.

Talous

Pohjois-Tampereen liikennöintiin käytetään merkittävästi rahaa. Nyssen linjojen julkisen tuen tarve on keskimäärin 0,86 €/nousu. Pohjois-Tampereen linjoilla tukitarpeet ovat:

  • alle 2 € linjalla 90 Terälahti - keskusta
  • 13 € linjalla 91 Aitoniemi - Sorila
  • 15 € linjalla 92 Kämmenniemi - Viitapohja - Sorila
  • 12 € linjalla 93 Terälahti - Teisko kko - Kämmeniemi
  • 29 € linjalla 94 Maisansalo (linja lakkautettiin 4.8.2024)

Nousulla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot). Julkisella tuella tarkoitetaan rahoitusosuutta, jota lipputulot eivät kata.

Mitä enemmän linjalla matkustetaan, sitä vähemmän sen liikennöintiin kuluu kuntalaisten maksamaa veroa.

Taloustiedot ovat ajanjaksolta tammikuu - heinäkuu 2024. Tukiosuus on pyöristetty lähimpään kokonaiseen euroon.

Päätöksenteko

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelauta on tehnyt päätökset Pohjois-Tampereen liikennöintikokonaisuudesta seuraavasti:

Joukkoliikennelautakunta (Tampere.fi)

Oikaisuvaatimus: linja 90

Joukkoliikennelautakunnan huhtikuussa tekemästä päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus, minkä seurauksena linja 90 palautettiin uudelleen suunnitteluun. Keräsimme palautetta kahdesta eri reittivaihtoehdosta:

  • Suora yhteys Tampereen keskustaan noin 70 minuutin välein.
  • Vaihdollinen yhteys Taysin alueelle noin 60 minuutin välein.

Mielipiteet jakautuivat käytännössä tasan vaihtoehtojen välillä. Kämmenniemessä ja Terälahdessa enemmistö vastaajista oli keskustaan asti tulevan linjareitin kannalla. Palautekysely oli avoinna 10.-16.11.2025. Lautakunta päätti 3.12.2025, että linja 90 liikennöi suoraan Tampereen keskustaan.