Pohjois-Tampere

Talvikausi 3.8.2026-5.6.2027

Pohjois-Tampereen linjasto on suunniteltu kokonaan uudestaan erityisesti talviliukkaiden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Bussipalvelu on suunniteltu matkustajilta saadun palautteen, matkustajamäärien ja teiden kunnosta tehtyjen havaintojen perusteella.

Tampereen keskustaan suuntaavat työ- ja vapaa-ajan matkat sujuvat alueen runkolinjalla 90 sekä Sorilasta liityntälinjalla 15. Uusitut linjat 91-93 palvelevat ensisijaisesti alueen koululaisia.

Kartalla näkyy Pohjois-Tampereen linjat 15, 90, 91, 92 ja 93 talvikaudella 2026-2026 (suunnitelma)

Linjat

Matkustajat

Pohjois-Tampereella asuu noin 4400 ihmistä, joista lähes puolet asuu Kämmenniemen tilastoalueella. Suurin osa matkustuksesta keskittyy linjalle 90, joka kulkee alueen läpi Tampereen keskustaan.

Pienempien kylien matkustajat ovat pääasiassa koululaisia. Matkustajamäärät vähenevät huomattavasti koulujen loma-aikoina Velaatan, Polson (Maisansalo), Viitapohjan ja Aitolahden kyläalueilla.

Pohjois-Tampereen linjojen matkustajamäärä on vain 1 % kaikista Tampereen nousuista. Nousuilla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot).

Talous

Pohjois-Tampereen liikennöintiin käytetään merkittävästi rahaa. Nyssen linjojen julkisen tuen tarve on keskimäärin 0,86 €/nousu. Pohjois-Tampereen linjoilla tukitarpeet ovat:

  • alle 2 € linjalla 90 Terälahti - keskusta
  • 13 € linjalla 91 Aitoniemi - Sorila
  • 15 € linjalla 92 Kämmenniemi - Viitapohja - Sorila
  • 12 € linjalla 93 Terälahti - Teisko kko - Kämmeniemi
  • 29 € linjalla 94 Maisansalo (linja lakkautettiin 4.8.2024)

Nousulla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot). Julkisella tuella tarkoitetaan rahoitusosuutta, jota lipputulot eivät kata.

Mitä enemmän linjalla matkustetaan, sitä vähemmän sen liikennöintiin kuluu kuntalaisten maksamaa veroa.

Taloustiedot ovat ajanjaksolta tammikuu - heinäkuu 2024. Tukiosuus on pyöristetty lähimpään kokonaiseen euroon.

Reittimuutokset

Linjan 90 reitti ei juurikaan muutu nykyisestä.

  • Tampereen keskustassa päätepysäkki on Sorin aukio. Reittimuutos johtuu Itsenäisyydenkadun alikulkusillan remontista, joka vaikuttaa linjan ajoaikaan. Keskustorille pääsee vaihtamalla ratikkaan esimerkiksi Sammonaukiolla.
  • Linjalta jää pois Aitolahdentien reittiosuus, jota liikennöi linja 15.
  • Osa vuoroista käy Maisansalossa. 

Linja 91 jatketaan Sorilasta Eerolansuoran kautta Kämmenniemeen ja Mäntylään. Reitin varrella ovat Kämmenniemen ja Terälahden koulut.

Linjalta 92 jää pois Sorilan ja Viitapohjan välinen osuus. Päätepysäkki on Kämmenniemen koululla kuten ennenkin.

Linja 93 jatkaa palvelua Teiskon kirkonseudulla, reitillä ovat Kämmenniemen ja Terälahden koulut. Reitiltä jää pois Kämmenniemen ja keskustan välinen osuus.

Pohjois-Tampereen suunnitelma karttapalvelussa

Bussikalusto

Kyläalueiden teiden huono kunto on aiheuttanut useita bussien liikennevahinkoja. Pirkanmaan ELY-keskuksen mukaan rahoitusta teiden parannuksiin tai parempaan kunnossapitoon ei ole saatavilla.

Pienemmät pikkubussit voisivat olla ratkaisu, sillä ne soveltuvat paremmin kyläteille ja mahdollistavat turvallisemman koululaisliikenteen. Kaikilla reiteillä pikkubusseja ei voida käyttää koululaisten suuren määrän vuoksi.

Päätöksenteko

Uudistusta suunnitellaan talvikaudelle 2026-2027, sillä alueen liikennöintisopimus päättyy kesällä 2026. Nykyisen sopimuksen optiokautta ei oteta käyttöön.

Joukkoliikennelautakunta päättää linjastosta seuraavasti:

  • Reitit ja palvelutaso: 23.4.2025
  • Liikennepalvelun kilpailutus: 21.5.2025

Palvelun kilpailutus alkaa lautakunnan päätöksen jälkeen, ja liikennöitsijä valitaan syksyllä 2025.

Joukkoliikennelautakunta (Tampere.fi)