Usein kysyttyä
Usein kysytyt kysymykset eri aihealueista
Yleisimmin vika on selaimessa. Kannattaa kokeilla seuraavia toimenpiteitä:
- Tyhjennä selaimen välimuisti. Toiminto löytyy yleisimmin selaimen asetuksista, esimerkiksi Google Chrome -selaimessa Asetukset › Yksityisyys ja turvallisuus › Poista selaustiedot
- Päivitä selain uusimpaan versioon.
- Kokeile toista selainta.
Liikennehäiriöt ovat aina valitettavia, mutta esimerkiksi vuoron puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen eivät lähtökohtaisesti oikeuta vahingonkorvauksiin. Vaihtoehtoisia yhteyksiä on yleensä tarjolla kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisen ajan kuluessa. Vaihtoehtoisen matkan voi etsiä Nyssen reittioppaassa matkahaulla. Jo matkaa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon, että välipysäkkien pysäkkiaikataulut ovat arvioituja saapumis- ja lähtöaikoja pysäkille. Huomaathan myös, että lentoaseman bussilinja 103 odottaa myöhässä olevaa saapuvaa lentoa aikataulujensa puitteissa, kuitenkin enintään 30 minuuttia. Jos bussi on ehtinyt lähteä, taksikuluja ei korvata.
Tällaisissa tapauksissa ei siis lähtökohtaisesti ole mahdollista saada korvausta taksikuluista eikä muistakaan aiheutuneista välillisistä kuluista (esim. myöhästyminen tapahtumasta, matkalta tai tapaamisesta, käyttämättömät tapahtuma- tai matkaliput, palvelun kulut, saamatta jääneet palkat tai palkkiot).
Korvausvastuuta taksikuluissa voidaan kuitenkin tarkastella tapauskohtaisesti, jos
- häiriö ei ole ollut satunnainen ja vähäinen. Nysse ei myöskään pysty osoittamaan, että liikennehäiriö olisi ollut sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella (tällainen olisi esimerkiksi ennalta arvaamaton liikennehäiriö, joka ei ole kohtuudella Nyssen estettävissä).
- Nysse ei ole riittävästi tiedottanut häiriöstä. Perutuista vuoroista pyritään tiedottamaan reittioppaassa.
- Vaihtoehtoista vuoroa ei ole ollut kohtuullisessa ajassa ja vaivalla käytettävissä (esimerkiksi kävelymatka korvaavan linjan pysäkille on kohtuuttoman pitkä). Kohtuullisuuden arviointiin vaikuttaa alueen liikennetarjonta, mutta yleisesti ottaen kohtuullisena pidetään 30 minuutin odottamista seuraavaan vuoroon tai siirtymistä korvaavalle pysäkille.
Jos arvioit virhekynnyksen ylittyvän, Nysselle voi osoittaa reklamaation matkasta palautelomakkeella. Reklamaatiossa tulee kertoa mahdollisimman tarkkaan tapahtuneesta (ajankohta, pysäkki, linja jne.) sekä liittää mukaan tosite aiheutuneesta kulusta, esimerkiksi kuitti taksimaksusta.
Jokainen tapaus arvioidaan erikseen. Jos virhekynnyksen katsotaan ylittyneen, korvaus maksetaan pääsääntöisesti Nyssen lahjakortilla, jolla voi maksaa Nyssen verkkokaupassa tai asiakaspalvelussa.
Matkakortilla olevan kausilipun voi käyttää loppuun, vaikka ikäryhmä muuttuisi kesken kauden. Matkakortin arvolta veloitettavan kertalipun hinta muuttuu samana päivänä kuin ikäryhmäsikin.
Esimerkki: Olet ostanut lasten 360 vrk kausilipun tammikuussa. Täytät 17 kesäkuussa ja siirryt nuorten ikäryhmään (17–24-vuotiaat). Voit käyttää kausilippuasi myös kesä-joulukuussa.
Kaikille syntyy turvallinen ja mukava matka, kun otamme toisemme huomioon. Pelkässä uimapuvussa tai ilman paitaa matkustaminen ei ole esimerkiksi hygieniasyistä suositeltavaa.
Opiskelijan matkakorttialennukset päättyivät 4.1.2021. Matkakortille ladatulla arvolla voi edelleen maksaa normaalihintaisen pääsymaksun Tampereen, Nokian ja Ylöjärven uimahalleissa ja kuntosaleilla (julkiset palvelut).
Pienikokoiset potkulaudat (myös sähköiset) voi ottaa mukaan bussiin tai ratikkaan maksutta, mikäli ne kannetaan käsin sisään taitettuna. Isokokoisille kulkuvälineille on ostettava kulkuvälineen käyttäjän ikäryhmän mukainen kertalippu, myös yölisä veloitetaan klo 0.00–4.40. Myös kulkuvälineen lippu täytyy leimata joka matkalla.
Isommat kulkuvälineet voidaan kuljettaa, jos bussissa tai ratikassa on sille tilaa. Ruuhka-aikaan kulkuvälineiden kuljettaminen ei ole suositeltavaa. Isommille kulkuvälineille on ostettava kertalippu.
Tarvitset matkalle kolmen vyöhykkeen ABC lipun. Matkasta maksetaan sen mukaan, monenko vyöhykkeen alueella matka kulkee, ei sen mukaan, montako kertaa vyöhykeraja ylittyy.
Pienin ostettava lipputuote on aina kahden vyöhykkeen lippu. Tällainen malli vähentää yksittäisen vyöhykerajan vaikutuksia matkustukseen, kun jokainen lippu pitää aina sisällään vähintään yhden vyöhykerajan ylityksen.
Reittiopas huomioi reitityksessä
- lähtö- ja saapumisajat
- kulkuneuvojen reaaliaikaiset ennusteet
- kävelyetäisyydet lähtö- ja määränpäässä
- vaihtojen määrän
- odotusajan jatkoyhteyteen
- käyttäjän omat asetukset, esimerkiksi kävelynopeuden, kulkuvälineiden ja esteettömyyden osalta.
Ensimmäinen ehdotus on yleensä reittioppaan logiikalla paras, asetukset huomioden. Sen jälkeen reittiopas esittää muita matkavaihtoehtoja. Matkaehdotuksissa voi olla jatkoyhteyksiä useammalle ratikka- tai bussivuorolle.
Jos matkaehdotukset eivät tunnu loogisilta, tarkista tai muuta matkalle antamiasi ehtoja: säädä lähtöaikaa tai kokeile sen sijaan Perillä -aika-asetusta.
Reittiopas toimii OpenStreetMapin kartta-aineiston pohjalta. Kävelyn osalta reittiopas etsii ensisijaisesti turvallisia reittejä, jotka eivät edellytä kadun ylitystä. Reittiopas näyttää kuitenkin myös kartalle merkityt polut ja muut epäviralliset kulkureitit, joilla ei välttämättä ole esimerkiksi talvikunnossapitoa.
Paras reititys onkin usein melko subjektiivinen käsite. Reittiopas pyrkii huomioimaan monta muuttujaa ja esittää annetuilla parametreilla erilaisia vaihtoehtoja, joista käyttäjä voi valita omaan matkaansa sopivimman.
Arvioidut aikataulut ovat ohjeellisia. Ne perustuvat keskimääräisiin toteutuneisiin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus ja mahdolliset ruuhkat vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina ole mahdollista saapua aikataulun mukaisesti. Todellinen aikataulu näkyy esimerkiksi reittioppaan reaaliaikaisessa aikatauluinfossa.