Usein kysyttyä
Usein kysytyt kysymykset eri aihealueista
Matkakortin voi ostaa asiakaspalvelustamme tai tilata Nella.fi-verkkopalvelusta, jolloin kortti toimitetaan suoraan kotiin. Matkakortin voi hankkia ennen lapsen 7-vuotissyntymäpäivää.
Nella.fi-verkkopalvelussa tilaa matkakortti kohdassa Osta matkakortti toisen henkilön puolesta. Kun asioit alaikäisen lapsen puolesta, tarkistetaan oikeutesi Suomi.fi-valtuuksien avulla väestötietojärjestelmästä. Alaikäisen lapsen puolesta asiointi estyy, jos lapsella on turvakielto tai lapsen toisella huoltajalla on turvakielto.
Jos ostat matkakortin asiakaspalvelustamme, mukana tulee olla lapsen henkilöllisyystodistus (esim. Kela-kortti). Lapsen ei tarvitse olla mukana.
Nella.fi on verkkokauppa, josta voi tilata matkakortin ja ostaa matkakortille lippuja. Palveluun luodaan käyttäjätili, johon voi lisätä vaikka koko perheen matkakortit.
Ostokset maksetaan verkkopankissa, maksukortilla tai mobiimaksulla (Paytrail-maksupalvelu).
- Nellasta ostetut liput on käytettävissäsi 2 tunnin kuluttua. Lippu latautuu matkakortille automaattisesti, kun käytät korttia bussin, ratikan tai junamatkalla asemalaiturin lippulaitteella kahden viikon kuluessa. Jos latausaika on päättynyt, saat ostokset asiakaspalvelusta vielä kahden kuukauden ajan.
- Matkakortit postitetaan muutaman arkipäivän kuluessa tilauksesta. Huomioithan myös postin kuljetukseen kuluvan ajan.
Matkakortin saldotiedot päivittyvät Nellaan vuorokauden sisällä. Nellassa voit myös tilata saldomuistukset sähköpostiisi kaikista käyttäjätilillesi lisätyistä korteista.
Osta matkallesi kertalippu muulla maksutavalla.
Tarkista ostoksesi tiedot Nella-käyttäjätililtäsi. Ostitko lipun oikealle kortille? Nyssen palveluvirheestä (esimerkiksi laitteistovika) koituneesta ylimääräisestä maksusta voi hakea korvausta asiakaspalvelussa. Reklamaatiot käsitellään aina tapauksittain.
Matkustajaa ei kuljeteta maksutta ilman perusteltua syytä. Erityisesti lasten kohdalla kuljettajat ja lipputarkastajat huolehtivat, että lapsen matka jatkuu turvallisesti lippuongelmista huolimatta.
Unohtunutta käyttäjätunnusta ei voida palauttaa käyttöön turvallisuussyistä. Luo uusi käyttäjätunnus ja lisää matkakorttisi uudelleen palveluun. Unohtuneen salasanan voi palauttaa Unohtuiko salasana?- linkin avulla.
Voit muuttaa Nellassa joitakin tietojasi. Avaa valikosta Käyttäjätiedot. Sinulle avautuu ensimmäisenä sivu, jossa voit vaihtaa käyttäjätilisi sähköpostiosoitteen ja salasanan.
Välilehdeltä Asiakasrekisteri näet asiakasrekisteriin tallennetut henkilötietosi (voi edellyttää tunnistautumista). Osoitetiedot saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä, mutta voit pyytää niiden päivityksen soittamalla tai käymällä asiakaspalvelussa. Sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron voit vaihtaa itse ja ne tallentuvat myös asiakasrekisteriin.