Ajankohtaista
Pohjois-Tampereen liikenteeseen suunnitellaan muutoksia vuodelle 2026
tiistaina 15. huhtikuu 2025 klo 09.14
Teiskon alueen liikennöintisopimus päättyy 31.5.2026. Nykyisen sopimuksen optiokautta ei oteta käyttöön, joten alueen liikennepalvelu on kilpailutettava uudelleen. Alueen joukkoliikenne on herättänyt runsaasti keskustelua ja kritiikkiä, joten linjastokokonaisuus on nyt suunniteltu uudelleen.
Joukkoliikennelautakunta päättää uuden linjaston reiteistä ja palvelutasosta 23. huhtikuuta ja liikennepalvelun kilpailutuksesta 21. toukokuuta. Kilpailutus alkaa lautakunnan päätöksen jälkeen, ja liikennöitsijä valitaan syksyllä 2025. Uuden sopimuksen liikenne alkaa linjalla 90 kesäkuun 2026 alussa ja muilla Pohjois-Tampereen linjoilla kouluvuoden 2026–2027 alussa.
Muutosehdotusten taustalla taloudelliset tekijät ja teiden huono kunto
Pohjois-Tampereella asuu noin 4400 ihmistä, joista lähes puolet asuu Kämmenniemen tilastoalueella. Suurin osa matkustuksesta keskittyy linjalle 90, joka kulkee alueen läpi Tampereen keskustaan.
Pienempien kylien matkustajat ovat pääasiassa koululaisia. Matkustajamäärät vähenevät huomattavasti koulujen loma-aikoina Velaatan, Polson (Maisansalo), Viitapohjan ja Aitolahden kyläalueilla.
”Teiskon alueen joukkoliikennepalveluihin käytetään merkittävästi enemmän rahaa kuin muiden vastaavien Nysse-alueiden palveluun. Nyssen linjojen julkisen tuen tarve on keskimäärin 0,86 euroa jokaista nousua kohden. Esimerkiksi linjoilla 91, 92 ja 93 tukitarve on jopa 12–15 euroa nousua kohden. Teiskon alueen joukkoliikennepalvelujen hankintakustannukset olivat vuonna 2024 yhteensä 1,6 miljoonaa euroa”, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.
Myös joukkoliikenteen turvallisuus on herättänyt runsaasti keskustelua alueella.
”Pohjois-Tampereen alueella tiestö on paikoin heikossa kunnossa ja talvikunnossapidon taso on välttävää. Kun suunnitellaan kyläalueiden koululaisliikennettä, on tärkeää varmistaa, että liikennepalvelu voidaan toteuttaa turvallisesti koko lukuvuoden”, Nyssen joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala toteaa.
Uusi linjastoehdotus talvikaudesta 2026–2027 alkaen
Lautakunnalle ehdotetaan, että Tampereen keskustaan suuntaavat työ- ja vapaa-ajan matkat toteutetaan alueen runkolinjalla 90 sekä Sorilasta liityntälinjalla 15. Uudet linjat 91–93 on suunniteltu ensisijaisesti alueen koululaisille, ja niillä liikennöidään vain talvikaudella, peruskoulun ja toisen asteen koulupäivinä. Kesäkaudella 2026 Pohjois-Tampereella palvelevat vain linjat 15 ja 90.
- Linja 90: Terälahti - (Maisansalo -) Kämmenniemi - Sorila - Sorin aukio
Tampereen keskustassa päätepysäkki siirtyisi Sorin aukiolle, koska Itsenäisyydenkadun alikulkusillan remontti pidentää linjan ajoaikaa. Linjalta jäisi pois Aitolahdentien reittiosuus, jota liikennöi linja 15. Osa vuoroista kävisi Maisansalossa.
- Linja 91: Aitoniemi - Eerolansuora - Kämmenniemi – Mäntylä
Linjan ehdotetaan jatkavan Sorilasta Eerolansuoran kautta Kämmenniemeen ja Mäntylään. Reitin varrella ovat Kämmenniemen ja Terälahden koulut.
- Linja 92: Viitapohja – Kämmenniemi
Linjalta jäisi pois Sorilan ja Viitapohjan välinen osuus. Päätepysäkki jäisi Kämmenniemen koululle.
- Linja 93: Terälahti - Teisko kko – Kämmenniemi
Linjan varrelle jäisivät Kämmenniemen ja Terälahden koulut. Pois jäisi Kämmenniemen ja keskustan välinen osuus.
Lisäksi Sorilasta liikennöisi edelleen liityntälinja 15, joka kulkee Aitolahdentien ja Linnainmaan kautta Kaupin kampukselle.